12 Suku Negeri Sembilan

Hai...ada siapa-siapa yang kelahiran pure Negeri Sembilan tak? haa..arini aku nak cerita sikit je la pasal suku-suku yang ada kat Nogori ni..sebenarnya aku pon tak la berapa nak faham, disebabkan haritu aku ada lepak dengan "Orang Lama" yang masih mengamalkan Adat Perpatih ni aku panggil dia Atok, Penghulu ni...Dan dia sangat lah excited menceritakan tentang suku-suku yang ada dan wujud sejak 500tahun dahulu di Negeri Sembilan..




Suku dan Perut


Masyarakat melayu kat Negeri Sembilan ni akan dikelaskan mengikut suku yang akan diwarisi dari nenek moyang diorang, ada 12 suku yang ada kat Negeri sembilan yang pertama Biduanda ,Batu Hampar, Mungkal, Sri Lemak, Paya Kumboh, Tiga Nenek, Sri Melenggang, Batu Belang, Tanah Datar, Anak Acheh, Anak Melaka dan Tiga Batu. Semua suku ni akan diturunkan dari suku  Ibu diorang dan bukan mengikut dari suku ayah diorang dan sebab itulah dipanggil "Perut", suku akan dikelaskan melalui Perut bukan dari perut boroi ke leper ke 6 pax ke tau heehe.  

Katakan lah ayahnya dari suku sri lemak dan berkahwin dengan orang luar contoh dari K.L la kan dan tiada kena mengena dengan suku sakat semua ni, maka anaknya akan habis sukunya..kira dah habis la suku tu..ilek zero kosong, dan boleh berkahwin mana-mana suku pon tanpa terikat dengan Adat Perpatih itu .


Melainkan ibunya berkahwin sesama orang Nogori dan lain suku maka suku anaknya itu adalah dari ibunya a.k.a Perut. Contoh ibu Paya Kumboh ayahnya Tiga Batu so anaknya adalah Paya Kumboh lah. Pantang larang kahwin sesama suku ni sangat kuat dan amat dilarang, sebab tu kalau kita nak kahwin dengan orang Nogori ada "Orang Lama" yang akan tanya kita ni asal usul dari mana, silap-silap sesama suku meraunglah bakal pengantin takleh kahwin. :)


Kalau katalah jadi kahwin sesama suku kat Negeri Sembilan ni walau pon dibantah keras kerana adat yang dipegang maka hasil dari perkahwinan a.k.a "Anak" yang akan dilahirkan menjadi cacat dan tak sempurna, dan berkemungkinan jodoh tidak akan berpanjangan, Wallahualam. Jodoh, ajal dan maut adalah rahsia Allah bukan kita yang tentukan.




Agak pening jugak nak main-main dengan suku ni..sebab Adat Perpatih ni sangatlah istimewa bagi aku sebab unik dan takde kat mana-mana Negeri lain kat Malaysia ni, dan adat yang dipegang seringkali disalah erti dan ramai yang tak faham dengan adat nogori ni...sebenarnya adat ni kalau dalam erti sebenar adelah Law ataupon Undang-undang yang dibuat oleh Negeri Sembilan dan adat dari Minangkabau.


Walaupon suku yang dipegang oleh Abah aku dah habis kat aku dan adik beradik (suku Sri Lemak ), kira aku pon dah bebas dari suku ni sebab Abah aku kahwin dengan mak aku dari Selangor tapi aku still bangga aku ada darah orang Nogori walaupon Perut dah takde, Tapi Atok cakap aku still buleh tumpang suku Abah aku lagi dan aku pon terus lost tak faham sebab cerita suku dari dia ni tak habis aku tanya dia nak blah haha....


Melainkan haaa ada lagi melainkan tu..hehe melainkan aku kahwin dengan gadis dari Negeri Sembilan dan anak aku akan terus mewarisi legasi suku ibunya....
Jadi aku akan terus explore tentang Suku dan Adat Perpatih ni, sangat best.


Maaf kalau ada info yang salah dan harap dapat dibetuli. :)


Biar mati anak jangan mati adat
Tak lekang dek panas
Tak lapok dek hujan
Dianjak layu dicabut mati



reff dari : Lembaga Muzium Negeri Sembilan

53 comments:

  1. Suku ekau pon da habih..takdo laie..hahaha.Suku ekau pon da habih..takdo laie..hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den suku biduanda :)
      darah tu dari Nek den . sampai den . adik2 den orang perak .

      Delete
    2. abah sey ngan mak sey satu suku elok yo sampai dah arwah abah sey. tu semua jodoh cumo dilarang kawin sesuku. anak elok yo sihat

      Delete
    3. Boto la tu..jodoh maut sumo ditangan Tuhan, bukan manusio yang tontukan..kawen sesamo suku ni daghi urang tuo-tuo ngobaan..mcm pantang larang yo..mano nak rodah tu rodah la..Tuhan yang tontukan sumo..den cumo bughak yo kek ateh tu waghih..info tekau..hehehe

      Delete
  2. =) nice post...
    ese anak jati n9 jo...
    masih basuku laei... Suku tigo batu luak jompul...=)

    ReplyDelete
  3. timo kaseh la yo..untung ado suku laie..cubo jojak suku tu guno famili tree..xcukop koteh solai hehehe...

    ReplyDelete
  4. DEN SUKU TIGO BATU AYAH DEN SRI LEMAK......TP ANAK2 DEN DA X DO SUKU....SUMO EH MASUK PONOH X DO SUKU2 LAIEE...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den samo yo la ngan anak adansaba ni..habih suku dah..tp banggo totap ado darah nismilan ngalir lam bdn.. :)

      Delete
  5. haha,,,alhamdulillah la den nie masih ado suku ag...BGGO JD ANK NOGORI!
    mak ayh den duo2 org ngori,,,wooooo!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah tahniah²..cubo list an suku mo kwn2 no tau ndo yg sasuku.. :)

      Delete
  6. waris tu sme ke dgn waristebat...xde dlm list pn...plik

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu den xpasti..nt den refer kek atok den dlu yo..ce google ce google hehehe...

      Delete
  7. Kalo selangor vs n9 ekau sokong mno?

    ReplyDelete
    Replies
    1. den ponah gaduh ngn abah den psl ni...hehehe

      Delete
  8. den pure orng n9 ... den suku biduanda

    ReplyDelete
  9. den anak jati nogoghi smilan .. den suku Mungkal .. omak den suku Mungkal lahpo laei .. ayah den Tanah Datar ..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wat the hack aku terremove sblm dpt baca..sorry dik..repost cmmnt klu blh..hehehe

      Delete
  11. kito samo suku, Sri Lemak. Den suku yang last. Sobab den lelaki. Lopeh den takdo suku lagi dah... Tapi kalau ado adik yg negori sembilan leh la rekomen kek den, biar anak ado suku eh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kek nismilan ramai ado adik ppuan..pilih yo lah..heeehe..

      Delete
  12. stail la lu bro !

    ReplyDelete
  13. dan suku tigo batu.. luak taboh naning yg dulu nismilan tp skrh dh jd sbhagian melako..

    ReplyDelete
  14. Salam Tuan Rumah

    Jomput datang singgah forum khas warga negeri sembilan

    http://negerisembilan.tv/

    Tak payah register doh, login guno FB yo

    datanglah yo.. ajak kengkawan skali, yg bukan N9 pon takpo.. :)

    ReplyDelete
  15. torbaik lah....bro!,den batu belang..yaww..!.

    ReplyDelete
  16. sey sejati-jatinya anak n9....huhu
    ibu suku biduanda porut undang luak sungai ujong
    ayah suku biduanda gak, tp porut undang luak jolobu.....
    bini den suku sri melennggang.....

    ReplyDelete
  17. kire kalo mak kawin ngan orang luar putus la suku nya erk..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul, sbb suku diturunkan dari perut ibu bkn ayah..

      Delete
  18. Suku nasi lemak vs suku batu tiga cheras..haha

    ReplyDelete
  19. kalo mak ea kawen ngn org negeri laen...anak nye still ade suku gak ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suku ibu akn diturunkan klu ayahnya pon bersuku..klu tak suku habis pada ibunya.

      Delete
    2. ese raso suku ibu tetap diturunkan pada anaknya sebab atok dan moyang lelaki ese orang arab dan belanda tapi wan, adik2 wan dan omak ese masih ado suku. Salam dari Sweden

      Delete
    3. Salam daghi Melesia waghih..

      Delete
    4. suku ibu tetap turun pada anak walaupun suaminya bukan orang minang

      Delete
  20. Salam serantau buat anak2 nogori.. saye pure minang sumatra.. dari suku si kumbang jati.. ^-^

    ReplyDelete
  21. assalmualaikum sy nak tanya apa beza adat mcm adat pepatih dengan suku.

    ReplyDelete
  22. makno ae den pon da 0 la.sobab awe (nenek) & atok den yg jati n9.anak2 ae sume kawin org lua.pe pn , tetap bangge de gak drh minang yg mengalir dlm bdn.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada lagi kot kalau ibu ada suku. cuba tanya ibu

      Delete
  23. Baru tahu. So, sekarang saya zero ilek kosong jugak sebab mak orang selangor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh dipulihkan dengan berkodim

      Delete
  24. den suku biduanda. yay

    ReplyDelete
  25. 12 suku yang dibagi tuh ikut turutan kasta ke?
    Arwah abah saya suku mungkal.. mak org johor konfirm dah terkluar suku kan?

    ReplyDelete
  26. den ughang jolobu . bapak den suku biduanda tapi mak den xdo suku wlaupun ugang jolobu sbb wan den oghang pahang . makno eh den xdo suku T.T

    ReplyDelete
  27. Saya dari suku biduanda dan saya masih mentah..

    ReplyDelete
  28. Sebenarnya adat itu sedikit ada kesalahan pemanggilanya :) sebenarnya bukan "Perpatih" melaikan "Bapatih/Bapatiah" oiya Bahasa Aku "Aden/Den" itu Kasar jika kalian mengucapkanya secara langsung di Negara Asalnya Minangkabau Indonesia, Karna "Aden/Den" itu Kasar, bahasa yang Baik untuk "Aku" dalam Bahasa Minangkabau itu "Awak/Ambo" mayoritasnya orang-orang Minangkabau mengucapnya dengan "Wak" (Awak) sekian Terima Kasih, Nama Saya Indra Berdarah Payakumbuh dan Padang Panjang, suku saya "SiBendang/Bendang" :) Salam anak indonesia :)

    ReplyDelete
  29. nanti kat uitm segamat ada public speaking utk subjek bussiness communication , tajuknya bebas , den nak cito kek dionghang pasal nogori den baru havoc haha . #mostwanted punya public speaking.

    ReplyDelete
  30. den suku biduanda, ada sapo sapo kek sini suku biduanda

    ReplyDelete

Sikit Juga Kasi Kumen Macha